1.ročník
Základní pravidla obsluhy
HLAVNÍ ZÁSADY OBSLUHY
… trvale platná pravidla
– rychlost (přiměřená středisku)
– přesnost
– poctivost (při práci, v osobních vztazích, při prodeji)
– nehlučnost
– klid při práci
PRAVIDLA PŘIJETÍ HOSTA
1) pozdrav a oslovení
2) zpověď hosta na objednaný stůl, počet osob
3) uvedení ke stolu – podle počtu hostů (přebytečný inventář -couvert (kuvér) se ihned debarasuje
4) umístění hosta (placírování) – ženy mají přednost při výběru místa, rodiny s dětmi umisťujeme mimo komunikace (pro děti nástavec na židli)
5) předložení jídelních a nápojových lístků (konverzaci při objednávání, obsluze a placení vede převážně s číšníkem muž)
6) úprava stolu podle objednávky – doprostření
PRAVIDLA STYKU S HOSTEM
1) o hosta pečujeme od příchodu po rozloučení
2) přijetí, uvedení, založení lístků
3) doporučení, nabídka, přesné převzetí objednávky (hostovi nechat čas na výběr)
4) odborná obsluha
5) doporučení a nabídka (opakovaně)
6) důstojné chování při zúčtování (nežebrat)
7) rozloučení, pomoc při oblékání
ZÁKLADNÍ PRAVIDLA OBSLUHY
1) Nápoje podáváme z pravé strany, k pravé ruce, nebo nad špičku nože, znak na sklenici směrem k hostovi, naléváme do sklenice asi do 2/3 obsahu, lahev s nápojem zakládáme mírně vpravo za sklenici, etiketou k hostovi.
Lahvové víno: objednávka, prezentace, otevření a otření hrdla, degustace, nalévání, dolévání
2) Polévky podáváme z pravé strany, výjimečně a při banketním servisu z teriny zleva.
3) Pokrmy podáváme zprava před hosta, maso dole, přílohy nahoře.
* teplé přílohy a saláty zprava na levou stranu, k přílohám překládací příbor, k salátům vidličku
* kompoty se lžičkou na pravou stranu
* omáčníky bez lžičky na pravou stranu, se lžičkou vlevo
* celou společnost obsluhujeme najednou (i jednotlivé hosty – příloha, maso)
* překládání na keridonu oběma rukama a servis zprava (2/3 pokrmu, zbytek ohříváme a nabízíme – nachservis, též reservis – obsluha zleva na talíř založený před hostem
* překládání pokrmů při banketech jednou rukou z levé strany na talíř přímo před hosta
4) Debaras (sklízení) použitého inventáře, od nápojů – tácek nebo plato, talíře a příbory dvou nebo tří talířovým způsobem zprava.
PRAVIDLA OBJEDNÁVÁNÍ HOSTŮ
1) Vhodné chování – zachovat klid, nechat hostu čas, umět poradit a doporučit.
2) Převzetí objednávky – zpaměti, písemně (čárkování – pátá vodorovně), na slepo (podle odhadu), u velkých společností písemně – kontrola.
PRAVIDLA BONOVÁNÍ
1) bonovací knihy – útržkové bloky, s průpisem
2) kontrolní pokladny, počítače s dotykovou obrazovkou (kontrolujeme množství a celkovou částku)
VYÚČTOVÁNÍ S HOSTEM, ZPŮSOBY PLACENÍ
… důstojné chování
1) za hotové
* zpaměti do dvou položek
* účtenka s razítkem
* propisovací účtenka
* paragon z pokladny (kasy)
2) bez hotovosti
* na úvěr (faktura)
* placení stravenkami v určité hodnotě
* šekem
* platební kartou
PŘEJÍMKA POKRMŮ A NÁPOJŮ
– veškeré zboží musí být bonované
– po expedici zboží se bon znehodnocuje (propíchnutím, natržením)
– za volbu inventáře odpovídá číšník
– číšník spoluzodpovídá za vzhled, váhu nebo míru, jakost a teplotu převzatého zboží (zastupuje hosta), vyřizuje přímo na místě případné závady
– číšník nesmí převzít závadné zboží
ZVLÁŠTNOSTI OBSLUHY
– nárazovost
– denní hosté – familiérnost
ZAKONČENÍ PROVOZU
– včasné upozornění a zúčtování s hosty
– vyúčtování tržeb
– úklid a kontrola inventáře
– protipožární a bezpečnostní opatření (okna, dveře, popelníky)
– klíče – uzamčení provozovny
Kontakt
-
Sauer Aleš
Bc. Pastorová Andrea
SŠGS
Masarykovo náměstí 2
Nová Paka 514 01
Česká republika - stolniceni@stolniceni.cz
Social Networks
Stolničení online
Praktický pomocník a rádce.
© 2022 All Rights Reserved.