1.ročník
Povinnosti obsluhujících a příprava pracoviště
Hlavní povinnosti obsluhujících
– příprava pracoviště
– řádné objednávání, přejímka a placení pokrmů a nápojů (hmotná odpovědnost)
– odborná obsluha (chování, hygiena, bezpečnost, dodržování pravidel)
– řádné zúčtování s hostem
– řádné zúčtování tržeb
– udržování pořádku na pracovišti a úklid po skončení směny
POMŮCKY OBSLUHUJÍCÍCH
… jsou majetkem obsluhujících, jejich úroveň je ukázkou jejich vztahu k práci
– číšnický nůž
– tužky
– účtenky, poznámkový blok
– zápalky nebo zapalovač
– kapesníky
– příručník
– číšnická peněženka (flek, nebo též kasír-taška)
ve skříňce: náhradní obuv, oblečení, pomůcky, toaletní a šicí potřeby, odborná literatura, slovníky
PRAVIDLA PŘÍPRAVY PRACOVIŠTĚ
Pracoviště – odbytové středisko a jeho zázemí. Před zahájením provozu musí být pracoviště řádně připraveno. Tím se rozumí i úklid. Hrubý úklid zajišťují pomocné síly, ostatní práce obsluhující personál. Ve velkých provozovnách je plánováním, řízením a kontrolou úklidu pověřena hospodyně (hlavní, hotelová, kuchyňská, restaurační). Úklidové práce se řídí sanitárním řádem, který musí mít zpracována každá provozovna.
– kontrola stavu místnosti
– čerstvý vzduch – vyvětráme
– denní plán práce (počet objednaných stolů, hostin, zájezdů apod.)
– nutné úklidové práce
– zajištění a příprava inventáře
– příprava stolů, srovnání, upevnění, moltony
– prostření stolů, založení drobného a ostatního inventáře
– příprava pomocných stolů, absac, keridony
– příprava pomocných vozíků, čistota, vybavení
– příprava jídelních a nápojových lístků
– příprava pečiva a zboží
– osobní příprava, převlečení, občerstvení, studium lístků
– konečná kontrola před otevřením
INVENTÁŘ
– talíře (vnitřek i spodek) přeleštíme pomocí teplé vody a utěrky a uložíme v režonu, případně v absacu
– příbory namočíme v horké vodě a leštíme utěrkou, ukládáme je do příručních stolů
– konvičky, šálky, víčka atd. překontrolujeme, přeleštíme a uložíme na určené místo
– stříbro překontrolujeme, přeleštíme a uložíme do pomocných stolů
– sklo kontrola proti světlu, opláchneme a přeleštíme
– doplnění a ošetření sypátek (sůl plníme do 2/3 a přidáme zrnka rýže proti vlhkosti, pepř do 1/3)
– karafy a lahvičky se studenými omáčkami udržujeme čisté a doplňujeme dle potřeby, skladujeme na příručním stole
– ošetření květin ve vázičkách, výměna vody
– popelníky myjeme ve zvláštní nádobě a otíráme utěrkami k tomu určenými
– plata na pokrmy a tácky na nápoje prostíráme
JÍDELNÍ STOLY
– upravíme, srovnáme a upevníme podle počtu míst a objednávek
– prostřeme ubrusy, kontrola převisů na stranách
– založíme drobný stolní inventář (DSI), vázičku, sypátka, popř. číslo stolu, rezervační stojánek atd., dříve i popelník
– prostřeme příbory a další inventář dle charakteru provozovny (při prostírání příborů používáme „slepé“ talíře)
* balené příbory (vidlička a nůž v papírovém ubrousku, polévkové talíře a lžíce na příručním stole)
* přenosné příbory (přenosáky) – polévkový talíř s papírovým ubrouskem, vidličkou, nožem a lžicí (na příručních stolech)
* pevné příbory – klubový talíř s dečkou a dezertním talířem na studený předkrm, plátěný ubrousek, vlevo pečivový talířek, dezertní a masová vidlička, vpravo dezertní nůž, polévková lžíce, masový nůž, univerzální sklenice 1cm nad špičku masového nože (v mezinárodních hotelích a reprezentačních restauracích)
– židle můžeme rovnat ke stolu několika způsoby, nikdy však opěradlem až k desce stolu
PŘÍRUČNÍ STOLY
– bývají umístěné po pravé straně při příchodu na pracoviště
– jeden příruční stůl na 12 – 40 míst (podle úrovně obsluhy)
– ukládáme do něj pouze potřebný a čistý inventář
– příruční stůl připravený z jídelních stolů prostíráme ubrusy 15-20cm od země
– inventář připravujeme z levého horního rohu do pravého v pořadí (inventář na pokrmy, na nápoje, dochucovací prostředky a pomocný inventář, příbory a ubrousky, tácky, dole bývá manipulační prostor sloužící k odložení plat apod.)
– pevný příruční stůl se zásuvkami neprostíráme ubrusy
– během provozu dbáme na neustálý pořádek na příručním stole
POMOCNÉ SERVÍROVACÍ STOLKY - KERIDONY
– prostíráme naperonem
– připravujeme zpravidla na 2 jídelní stoly 1 keridon
– stavíme je k volným čelům jídelních stolů
– 3 až 5 překládacích příborů v pravém rohu vložených do sebe na dezertním talířku, nebo v kapse
NABÍDKOVÉ STOLY
– umisťujeme co nejblíže k hostům (dekorační, reklamní a samoobslužné stoly)
– prostíráme je ubrusy 5cm od země (sukní)
– stále častěji se stávají běžnou součástí provozu
SKLENĚNÉ VITRÍNY
– chlazené i nechlazené
– chlazené jsou vhodné k nabídce studených a cukrářských výrobků, salátů
– během provozu zboží neustále doplňujeme a vitrínu udržujeme v naprosté čistotě
POMOCNÉ VOZÍKY
– dbáme na praktické vybavení a uspořádání
– nabídkové vozíky vybavujeme zbožím těsně před začátkem provozu
– denně kontrolujeme jejich stav, funkčnost a čistotu
JÍDELNÍ A NÁPOJOVÉ LÍSTKY
– musí být včas připravené
– za obsah odpovídá kuchař, za vzhled číšník (nebo vedoucí provozu)
– chráníme je vhodným obalem
– počet lístků se zpravidla řídí počtem jídelních stolů 1:1, nápojových lístků může být méně
– připravujeme je na příruční stůl, denní JL mohou být ve stojánku přímo na jídelním stole
PEČIVO A CHLÉB
– připravíme do košíčků s plátěným nebo papírovým ubrouskem
– umisťujeme na jídelní nebo příruční stoly dle úrovně obsluhy
PŘÍPRAVNA ČÍŠNÍKŮ – OFFICE
– po přípravě a doplnění inventáře uklidíme office
– zkontrolujeme stav pomocného inventáře
– splníme případné další povinnosti
– zapojíme spotřebiče do sítě(ohřívače, toustery atd.)
– po dobu provozu office udržujeme v čistotě
OSOBNÍ PŘÍPRAVA
– převlečeme se do pracovního oděvu a upravíme zevnějšek
– seznámíme se s obsahem jídelního a nápojového lístku
– občerstvíme se
KONEČNÁ KONTROLA
– nadřízený pracovník prověří připravenost střediska i ostatních prostor včetně toalet
– zhodnotí osobní přípravu obsluhy (celkový vzhled, ruce, bota, osobní pomůcky)
– zkontroluje přípravu potřebných dokladů, pokladen, počítačů, bonovacích knih
– zajistí včasné otevření střediska hostům
A JAK TO BYLO DŘÍV ? POUZEN PRO ZAJÍMAVOST
– dříve byly restaurace rozděleny do cenových skupin a pro každou z nich existoval předpis pro přípravu a prostírání stolů
– ve všech restauracích – vždy ubrus a drobný stolní stolní inventář podle okolností (nejméně vázička a popelník)
IV.cenová skupina – na příručním stole připravené lžíce a balené příbory, popřípadě polévkové talíře
III.cenová skupina – na stolech přenosné příbory, jako rezerva polévkové talíře, lžíce a balené příbory
II.cenová skupina – na stolech pevné příbory (masový příbor a polévková lžíce) a polévkové talíře, plátěné nebo vrstvené ubrousky, místo balených příborů se používaly dezertní talíře s potřebným počtem ubrousků a příborů, přenosné příbory sloužily jako rezerva připravené na příručním stole
I.cenová skupina – čísla na stolech, rezervační stojánky, klubové talíře s dečkou, dezertním talířem a ubrouskem + masový a dezertní příbor
Výběrová skupina – klubový talíř s dečkou a ubrouskem, masový příbor a univerzální sklenice (ostatní příbory se zakládaly až po objednávce)
Kontakt
-
Sauer Aleš
Bc. Pastorová Andrea
SŠGS
Masarykovo náměstí 2
Nová Paka 514 01
Česká republika - stolniceni@stolniceni.cz
Social Networks
Stolničení online
Praktický pomocník a rádce.
© 2022 All Rights Reserved.